| | WONDER WEB
Naše portfolio
Jak na cookie lištu v roce 2022
Scrollujte dolů
Hledat

Jak na cookie lištu v roce 2022

28/12/2021 - 14:31:00Kategorie : SEO

Možná jste postřehli, že nám sněmovna stihla schválit novelu zákona o elektronických komunikacích. V té najdete upravené i povinnosti, které se k vám vážou při práci s cookies.

A protože vím, že není sušenka jako sušenka: pod pojmem cookies si prosím představte jakékoliv technické řešení (fingerprints, beacon, cookies…), pomocí kterého vyhodnocujete chování návštěvníků vašeho webu.

 

 

Co novela přináší nového?

Pokud na webu pracujete s cookies, bude od Nového roku zapotřebí souhlas návštěvníka webu nejen s cookies pro účely profilování a remarketingu, ale také s těmi, které jsme dodnes řadili pod analytiku – tedy tzv. oprávněný zájem.

 

 

Pojďme na to mrknout prakticky:

  1. Funkční cookies – běží automaticky. Jsou to ty, které potřebujete pro zobrazení a správnou funkci webu (služby). O těch návštěvníka webu jen informujte.
  2. Analytické a preferenční cookies – nově se souhlasem.
  3. Cookies pro profilování a remarketing – po staru se souhlasem.

 

 

Jak souhlas získat?

Pomocí cookie lišty. Mějte ale na paměti tato pravidla:

  1. Souhlas nesmí být podmínkou pro návštěvu webu! Lišta tedy nesmí nepřiměřeně překážet a už vůbec nesmí být podmínkou pro vstup.
  2. Souhlas nesmíte vymáhat agresivně – žádné časté vyskakování! J
  3. Pokud nabízíte možnost „přijmout všechny“, musíte nabídnout i „odmítnout všechny
  4. Nezapomínejte na možnost „shodit“ lištu křížkem nebo jakýmkoliv jiným jednoduchým postupem – i bez udělení souhlasu.
  5. Pokud dáváte návštěvníkovi webu na výběr z jednotlivých typů cookies, potom jednotlivé skupiny (a checkboxy) nesmí být předzaškrtnuté. Musí jít o čistý opt-in.
  6. Tlačítko souhlasu byste neměli mít v křiklavých (zdůrazňovaných) barvách
  7. Bez odsouhlasení cookies nesmíte začít ukládat nebo s nimi jakkoliv pracovat, a to ani s těmi analytickými.

Nezapomeňte, že o všech cookies je potřeba mít zpracovaný dokument (informaci o zpracování cookies), který uvádí

  • kdo jste
  • jaké cookies, proč a na jak dlouho zpracováváte
  • jaké nástroje používáte
  • jaká mají návštěvníci webu práva
  • jak případně udělený souhlas odvolat

Je mi jasné, že úpravy nevzbudí přílišnou vlnu nadšení. Proto bych chtěla uvést dva poznatky z praxe.

První: cookies lišta bude většinou první věcí, co návštěvník vašeho webu uvidí. Myslete na to i z marketingového hlediska a věnujte pozornost nejen právnímu a funkčnímu řešení, ale zapojte do toho i UX a budování značky. Berte to (se skřípěním zubů, já vím!) jako příležitost se odlišit.

Druhý: pamatujete na paniku s příchodem GDPR? A pamatujete, že se konec světa nekonal?

Pár (snad) nadějných zpráv na závěr:

  1. Pokud pracujete s technologií, která pro údaje do „koncového zařízení“ – tedy přímo do telefonu, počítače nebo tabletu nijak nesahá – podařilo se vám režimu zákona uniknout. Stále ale myslete na GDPR.
  2.  V Evropě i nadále leží návrh nařízení ePrivacy, které počítá s úplným zrušením lišt a nahrazením souhlasů pomocí prohlížečů. Jeho osud je ale už několik let věštěním z křišťálové koule.

 

UX pohled – Michal Voják

Vždy si na začátek řekněte, jak je pro vás souhlas s používáním cookies důležitý. Pokud na tom nestojí vaše podnikání (neřešíte remarketing a pod.), doporučoval bych zvolit méně agresivní variantu, která spočívá ve spodní liště, která nepřekáží uživateli. Pokud naopak potřebujete získat co nejvíce souhlasů, zvolte spíše variantu, která více vybízí uživateli k nějaké akci.

V obou případech je vhodné nasazené řešení měřit, testovat a vylepšovat, aby na vašem webu mělo co největší úspěšnost.

Každá cílová skupina a každý produkt se může chovat trochu jinak. Pokud máte silný brand, nebo máte produkt, který vaši návštěvníci potřebují a nemají se moc kam jinam moc obrátit, či víte, že uživatelé jsou u vás registrovají a chodí k vám pravidelně, bude pro vás varianta, která více vybízí k akci úspěšnější.

A nakonec myslete na mobily. V dnešní době je na webech velká návštěvnost na mobilních zařízení, někdy až 80 %. Je tedy dobré věnovat velkou část vašeho návrhu cookies lišty do mobilní verze a tam ji optimalizovat.

 

Vývojářský pohled (rychlost webu) – Martin Michálek

 

Obecná doporučení:

  • Načtěte cookie lištu co nejdříve.
  • Pokud je to možné, vyhněte se v ní velkým prvkům, které mohou být LCP elementy.
  • Dávejte si pozor na animace a vyjíždění lišty shora.
  • Testujte dopad rychlosti vybraných řešení.
  • Měřte dopad na rychlost s cookie-lištou nebo i bez ní.

 

Pro konkrétní lišty pak:

  • Google Funding Choices: CLS a počet DOM prvků.
  • Didomi: JavaScript (TBT, FID).
  • Optanon: Vypnout animaci, načítání shora.

 

 

zdroj: https://www.pavelungr.cz/jak-na-cookie-listu-v-roce-2022...

wonder blog